perjantai 21. kesäkuuta 2019

Allgäun matka

Oli vaikeaa pari viikkoa sitten lähteä Saksaan, kun täällä Suomessa kesä oli juuri parhaimmillaan. Mutta yhtä vaikeaa oli heittää hyvästit Allgäun upeille maisemille ja palata nyt keskiyöllä kotiin.
Kauniita muistoja jäi kuitenkin. Matkalla mukana oli myös tyttäremme ja 9-vuotias lapsenlapsemme. Tyttärelle paikka on tuttu lapsuuden matkoista Saksan mummon luokse.
Tänään koko ruumis on yhtä väsymystä. Niin paljon käveltiin, kivuttiin vuoria, vaellettiin, uitiin ja oltiin jatkuvasti menossa noin 1000 metrin korkeudella ja siitä ylöspäin.
Nebelhornin huipulla olevassa ravintolassa alppinaakat eivät kursaileet, vaan söivät mielellään kädestä käsekuchenia.
 Kahden eri huipun ristille kivuttiin kuvaamaan itsemme. Wie denn sonst!
Välillä pilvet vyöryivät ylitse ja sulkivat meidät harmaaseen sumupilveen.
Alhaalla rinteessä, lähellä Oberstdorfin hyppyrimäkiä kuohusi yksi monista vesiputouksista.
Eräänä aamuna heräsimme valtavaan kilkatukseen. Läheiselle niitylle oli koottu pari sataa nuorta sonninmullikkaa, jotka seuraavaksi lähtisivät kimpassa kapuamaan alppiniityille kesää viettämään.
Liitovarjohyppääjät toivat oman lisänsä kiihkeään odotustunnelmaan.
 Kävin yksinäni kerran hiljentymässä tässä Loretton kappelissa.
Nebelhornin ja Fellhornin olimme selättäneet hiihtohissin kyydissä, mutta 1451 metriä korkealle Mittagille kipusimme jalan, mikä oli ainakin minulle hurja ponnistus.
Mittagin huipulla lehmät nauttivat jo kesän auvoisuudesta.
Huipulta kävelimme alas keskiasemalle asti. Monet vaellus- ja patikkareitit kulkivat lehmälaitumien läpi.
 Keskiasemalta tulimme sesselbahnilla alas.
Yksi vaelluksistamme vei Bucheneggerin vesiputouksille, missä rohkeimmat (lapsenlapsi ja Opa) saattoivat polskia turkoosissa vedessä.
Toisen kerran patikoitiin katsomaan Ostertaler Tobelweg -nimistä metsän siimeksessä kulkevaa reittiä. Vesiputouksia oli matkan varrella useampiakin.
Viimeiset päivät otettiin rennommin. Kävimme tässä upeassa Immenstadin uimapaikassa, jossa oli mahdollisuus uida sekä järvessä (der kleine Alpsee) että myös tässä 50 m pitkässä ulkoaltaassa. Lapsille oli lisäksi oma iso allas.
Eilen sitten ajettiin Müncheniin. Lentokenttä oli jonkin aikaa ukkosen takia suljettu, mutta lopulta pääsimme melkein aikataulussa kotimatkalle ja heitimme haikeat hyvästit. Nyt olemme kaikki lopen väsyneitä. Ehkä korkean ilmanalan vaikutusta, mihin emme ole tottuneet.
Juhannus käytetään palautumiseen, niin henkiseen kuin ruumiilliseen. Ehkä lähden tästä hieman kitkemään puutarhaani. Mukavaa juhannusta kaikille!
P.S. Kuvat, joissa on päivämäärä on otettu kameralla, muut kännykällä.

1. Komeissa maisemissa olitte. Arvaa vaan tekisikö mieli tuonn euimaan minunkin!

Hyvää juhannuksen jatkoa!

1. Kiitos sitä samaa sinulle!
      Olisi juuri sopiva paikka sinulle. Neljällä eurolla koko päivä vain aurinkoa ja uimista. :)

2. Oi miten kaunista. On siinä lehmillä hienot näköalat.

1. Lehmät ovat siellä tärkeässä imagoroolissa.